Голова матері [1838-1840]. Полотно, олія. 68 х 58. Ліворуч внизу за овалом напис олійними фарбами: Спісано Т. Ш. Це копія фрагмента з картини Карла Брюллова "Останній день Помпеї". Копіюючи голову матері, Шевченко довільно домалював частину покривала на голові та лівому плечі, що надало зображенню певної завершеності. Твір датується на підставі порівняння з іншими олійними роботами Шевченка академічного періоду. Атрибуція твору належить Сергію Раєвському (1958 рік), але в дослідників нема єдиної думки щодо авторства Шевченка. Після тріумфального приїзду Брюллова з-за кордону в залах Академії мистецтв виставили "Помпеї", і Шевченко мав змогу оглянути цей твір, а згодом у травні—червні 1837 року особисто познайомитися з визначним майстром. Навчання у Карла Великого, що своїми реалістичними поглядами на мистецтво розхитував підвалини пізнього російського класицизму, підготувало Шевченка, художника самостійного, талановитого і глибоко національного.